Thursday, December 13, 2007

တံငါအိမ္ေျခ(၂၀)မွသည္ ကမ္းရုိးတန္းတုိင္း ၿမိဳ႕ေတာ္ဆီသုိ႔ (၂)


တံငါအိမ္ေျခ (၂၀)မွသည္ ကမ္းရုိးတန္းတုိင္း ၿမိဳ႕ေတာ္ဆီသုိ႔ (၂)

( စာေရးသူ - ဘိတ္သား )

ျမန္မာမင္းတည္သည့္ ၿမိတ္ၿမိဳ႕

ဆိပ္ခံၿမိဳ႕ငယ္ မာရိတ္မွာ ၾကြယ္၀ တုိးတက္ေနခဲ့သည္။ အေလာင္းဘုရားဦးေအာင္ေဇယ်၏ ေရႊဘုိသည္ မာရိတ္ၿမိဳ႕မွ မုိင္ ၅၅၀ခန္႔ ကြာေ၀းသည္။ နယ္ခ်ဲ႕ကုိလုိနီမ်ားကလည္း အခ်က္အျခာက်ေသာ ၿမိတ္ၿမိဳ႕ကုိ မ်က္စိ က်ေနခဲ့သည္။ ကုန္စည္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ရာတြင္ အေရွ႕တုိင္း၊ အေနာက္တုိင္းသားမ်ား ၀င္ထြက္သြားလာ ေနခဲ့ၾကၿပီး စီးပြားေရးလုပ္ကုိင္ႏုိင္ရန္အတြက္ အကြက္အကြင္းေကာင္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဆင္ျဖဴရွင္ နန္းစုိက္သည့္ အင္း၀ၿမိဳ႕မွ ၅၁၅ မုိင္ေ၀းသည့္ ၿမိတ္ၿမိဳ႕ကုိ ၁၇၇၀ ျပည္ႏွစ္ေရာက္မွ အၿပီးသတ္ တည္ေဆာက္ ၿပီးစီးခဲ့သည္။ ေခမရာစာ ၿမိဳ႕၀န္မင္းအျဖစ္ ထမ္းရြက္စဥ္ ကာလမ်ားအတြင္းမွ တရား၀င္ ၿမိတ္ၿမိဳ႕ဟု တြင္သည္။ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္ ေရာက္သည့္အခါ ပထမ အဂၤလိပ္ - ျမန္မာ စစ္ပဲြ၌ ကုိလုိနီပုိင္နက္အတြင္းသုိ႔ သြတ္သြင္းခံရသည္။ ထုိေနာက္တြင္ ၿမိတ္ၿမိဳ႕မွာ ကမၻာရပ္ျခား စီးပြားရွာသမားမ်ားႏွင့္ ပင္လယ္ ခရီးသည္တုိ႔အတြက္ မားဂြီး(Mergui) အမည္ျဖင့္ ထင္ရွား လူသိမ်ားလာခဲ့သည္။ မားဂြီးအမည္ မရမီကပင္ ““ ဘိတ္ၿမိဳ႕ႏွင့္ ၿမိတ္ၿမိဳ႕ ““ ႏွစ္မည္ ရွိႏွင့္ ၿပီးျဖစ္သည္။ မားဂြီး ဆုိသည့္ အသံုးအႏႈန္းကုိ အာရပ္၊ ေပၚတူဂီႏွင့္ ဒတ္ခ်္ ဘာသာစကားတုိ႔မွ ရွာေဖြ ေတြ႔ရွိ ႏုိင္ေၾကာင္း သုေတသီတုိ႔ မွန္းဆထားသည္။ ကမ္းရုိးတန္းေဒသမ်ားျဖစ္သည့္ ရခုိင္ႏွင့္ တနသၤာရီ ေဒသမ်ားသည္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းမွ အလြယ္တကူ ၀င္ထြက္ခဲ့၍ ကုိလုိနီနယ္ခ်ဲ႕တုိ႔၏ ဒဏ္ကုိ အေစာဆံုး ခံစားခံရသည္။ ႏွစ္ (၁၀၀)ေက်ာ္တုိင္ေအာင္ ကၽြန္သက္ရွည္ခဲ့ၿပီးမွ ျပည္ေထာင္စုၾကီးႏွင့္အတူ လြတ္လပ္ေရး ရခဲ့သည္။ ကၽြန္သက္ရွည္ေသာ္လည္း ၿမိတ္ၿမိဳ႕သူ ၿမိဳ႕သားမ်ား မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ထက္သန္ခဲ့သည့္ သာဓက မ်ားစြာရွိသည္။

ေခတ္သစ္ စီးပြားေရး ၿမိဳ႕ေတာ္ ၿမိတ္

သည္ဘက္ေခတ္မွာေတာ့ ၿမိတ္အေရွ႕ (ၿမိတ္)ႏွင့္ ၿမိတ္အေနာက္ (ကၽြန္းစု) ဟူ၍ အပိုင္းလုိက္ တြင္ခဲ့ ့ေသးသည္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ၿမိတ္ႏွင့္ ကၽြန္းစု ဟူ၍ အမည္ သီးသန္႔ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ၿမိတ္ၿမိဳ႕မွာ ၿမိတ္ကၽြန္းစု အပါအ၀င္ ကၽြန္းေပါင္း ၈၀၀ ေက်ာ္ႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းထား၍ ပင္လယ္ျပင္ စြန္႔စား ခရီးသြားတုိ႔အတြက္ စိတ္၀င္စား သဖြယ္ ျဖစ္သလုိ မေဖာ္ထုတ္ရေသးေသာ လွပသည့္ ကမ္းေျခမ်ား၊ လူမေနေသာ ကၽြန္းမ်ား၊ ေရေပၚေန ဆလံုး တုိင္းရင္းသားတုိ႔၏ လူေနမႈ ဘ၀ ဟန္ပန္မ်ားမွ ခရီးသြားမ်ားကုိ လက္ယပ္ေခၚေနသကဲ့သုိ႔ အေနာက္ဘက္ အက္ဒမန္ ပင္လယ္ျပင္ကုိ မ်က္ႏွာမူ ေမွးတင္ တည္ေဆာက္ထားၿပီး အေရွ႕ဘက္တြင္ ထုိင္းႏုိင္ငံႏွင့္ နယ္ခ်င္း ထိစပ္ေနသည့္အတြက္ စီးပြားေရး အခြင့္အေရးအရ ျမန္မာ - ထုိင္း နယ္စပ္တြင္ ဆက္သြယ္ကူးလူးႏုိင္ေသာ ေမာေတာင္ၾကား ကားလမ္းကုိ အဆင့္မီ ေဖာက္လုပ္စရာ အေၾကာင္း ရွိေပသည္။ ၿမိတ္မွ မုိင္ ၁၂၀ အကြာ အေ၀းရွိ ေမာေတာင္ၾကားသုိ႔ ေဖာက္လုပ္ထားေသာ အဆုိပါ လမ္းမႀကီး အဆင့္မီ ၿပီးစီးပါက ေမာ္ေတာ္ ကားလမ္းျဖင့္ ၿမိတ္မွ ေမာေတာင္ နယ္စပ္သုိ႔ သံုးနာရီေက်ာ္ခရီး ၊ ေမာေတာင္မွ ဘန္ေကာက္ သုိ႔ သံုးနာရီေက်ာ္၊ ေမာေတာင္မွ မေလးရွားသုိ႔ (၁၀)နာရီေက်ာ္ ခရီးသာ ရွိလာႏုိင္ေၾကာင္း ကၽြမ္းက်င္သူအခ်ိဳ႕မွ သံုးသပ္ ျပထားပါသည္။ ကမ္းရုိးတန္းတုိင္း ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ ပင္လယ္ ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕ ျဖစ္လာသည့္အတြက္ အာရွႏွင့္ အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရး အခ်က္အျခာ ျဖစ္သလုိ အဆုိပါ လမ္းမႀကီးအား အေရွ႕ေတာင္ အာရွ လမ္းမႀကီးအျဖစ္ အသံုးျပဳ ႏုိင္ၿပီး ထုတ္ကုန္ အရည္အေသြးျမင့္ ပုိ႔ကုန္မ်ားအား စရိတ္၊ ၀န္ေဆာင္မႈ နည္းပါးစြာ အခ်ိန္တုိေတာင္းစြာ ကူးသန္း ႏုိင္မႈ၊ ေဒသဖံြ႕ၿဖိဳးမႈ၊ ခရီးသြားလုပ္ငန္း က်ယ္ျပန္႔လာမႈ စသည္ျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ေဒသခံမ်ားအတြက္ အက်ိဳးႏုိင္ပါသျဖင့္ အဆုိပါ လမ္းကုိ စဥ္းစား သင့္ေပသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပထ၀ီ၀င္ အေနအထားအရ Transit Trade Center အျဖစ္ တည္ရွိေနမႈက အားသာခ်က္ တစ္ရပ္ပင္။ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္က ၿမိတ္ကၽြန္းစုတြင္ ကမၻာလွည့္ ခရီးသြား လည္ပတ္မႈ တရား၀င္ စတင္ခဲ့ၿပီး ပင္လယ္ အေျခခံ ခရီးသြားလုပ္ငန္း ဖံြ႕ၿဖိဳးေနခဲ့သည္။ နယ္စပ္ကုန္သြယ္မႈ စခန္းကုိ ၁၉၉၉ခုနွစ္၌ ၿမိတ္ကၽြန္းစုတြင္ ကမၻာလွည့္ ခရီးသြား လည္ပတ္မႈ တရား၀င္ စတင္ႏုိင္ခဲ့ၿပီး ကမး္ရုိးတန္း တုိင္းၿမိဳ႕ေတာ္မွာလည္း ေရလုပ္ငန္း အဓိက ၿမိဳ႕ႀကီး တစ္ခုအျဖစ္ အရွိန္အဟုန္ျမွင့္ တုိးတက္လာခဲ့ကာ တေလးတစား ရွိၾကေသာ ၿမိဳ႕ျပႀကီး အျဖစ္ ရပ္တည္ ႏုိင္ခဲ့သည္။ ဘဏ္လုပ္ငန္းမ်ား ။ ၀န္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား ဒရေဟာ ၀င္လာခဲ့ၾကသည္။ ေဒသခံမ်ား အတြက္ အလုပ္အကုိင္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ေပးထားခဲ့ၾကေသာ ေရလုပ္ငန္း ကုမၸဏီမ်ား ၊ ပုလဲကုမၸဏီမ်ား စသည္ျဖင့္ အမ်ားအျပား ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ ၿမိတ္ၿမိဳ႕မွာ တကယ္ေတာ့ ေရလုပ္ငန္းတစ္ခုတည္းကုိ တည္မီ ေနသည္မဟုတ္၊ ေရထြက္ကုန္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အလွ်ံပယ္ရွိသလုိ ကမ္းလြန္ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ ဓာတ္ေငြ႔မ်ား၊ ေက်ာက္မီးေသြး၊ ပုလဲ၊ သစ္၊ ငွက္သုိက္၊ စုိက္ပ်ိဳးေရးမွာလည္း အျခားတုိင္းၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားထက္ မညံ့လွ၊ ဆီအုန္း စုိက္ပ်ိဳးမႈမွာ တစ္ႏုိင္ငံလံုး၌ နံပတ္(၁)၊ ေရာ္ဘာက နံပတ္(၂)၊ ပုိ႔ေဆာင္ေရး က႑မွာလည္း ကုန္းေၾကာင္း၊ ေရေၾကာင္း၊ ေလေၾကာင္းအားလံုး ျပည့္စံုေနၿပီ။ ေတာင္ေပၚေဒသမွာလုိ ေတာင္ျမင့္ျမင့္ ရႈေမွ်ာ္ ခင္းမ်ားကုိ ကမ္းရုိးတန္း တုိင္းမွာလည္း ခံစား၍ ရသည္။

ဤသုိ႔ဆုိလွ်င္ တံငါအိမ္ေျခကေလး (၂၀)မွ စတင္ခဲ့ေသာ ျမင္းခ်ည္တုိင္ ရြာကေလးမွာ အခက္အခဲ ေပါင္းစံု ေက်ာ္လႊားခဲ့ၿပီး ဒုန္းစုိင္းလာခဲ့ရာ ၂၀၀၀ ျပည္ႏွစ္ ၀န္းက်င္၌ ကမ္းရုိးတန္းတုိင္း ၿမိဳ႕ေတာ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ ခံခဲ့ ရသလုိ ေအဒီ ၁၇၃၁ တြင္ ခယ္ေတာင္ေျခ (ခ်ည္ေတာင္၌ တည္ရွိေသာ မာရိတ္ၿမိဳ႕မွာ မာရိတ္- ၿမိတ္-မားဂီြး-ၿမိတ္အေရွ႕- ကမ္းရုိးတန္းတုိင္း ၿမိဳ႕ေတာ္ စသည္ျဖင့္ သက္တမ္းေရတြက္ေသာ္ ၂၇၆ ႏွစ္ တုိင္ေပၿပီ ။

(၁၂-၁၂-၂၀၀၇)ရက္ေန႔ထုတ္ Weekly Eleven ဂ်ာနယ္နယ္တြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားပါသည္။

0 comments: